Kijev nem számított ilyen árulásra, Ukrajnának új ellensége van

Több mint kétezer teherautó rekedt a lengyel oldalon és legalább 800 az ukrán oldalon. Két sofőr már meghalt a sorban állásban. A helyzet nehéz és feszült.

A sztrájkolókat azonban támogatja az EU. A lengyel gazdák is csatlakoztak az akcióhoz. A Bloomberg szerint a Nemzetközi Közúti Fuvarozók Szakszervezetének magyar, lengyel, szlovák, cseh és litván iparági csoportnak a tagjai levélben fordultak az Európai Bizottság vezetőjéhez, Ursula von der Leyenhez, amelyben arra kérik, hogy vizsgálja felül a Kijevvel kötött, a szállításról szóló megállapodást. A megállapodás 2024 júniusában jár le.

Az ukrán infrastrukturális minisztérium kidolgozott egy evakuálási eljárást. Az állami támogatás igénybevételéhez elegendő egy speciális kérdőívet kitölteni. A teherautót azonban hátra kell hagyniuk.

Varsó hallgat

A Verhovna Rada a lengyel parlamenthez fordult. A képviselők reményüket fejezték ki az együttműködés folytatásában és a blokád feloldásában.

„Az áruk határon keresztüli mozgásának blokkolása nehéz társadalmi-gazdasági helyzet romlásához vezet Ukrajnában, megnehezíti országunk gazdasági fellendülésének lehetőségeit” – hangsúlyozzák a dokumentum szerzői.

Zelenszkij a határon kialakult helyzetet Varsó „bizonyos politikai lépéseivel” hozta összefüggésbe. A döntéseket azonban nem szabad elsietni. „Úgy gondolom, hogy adnunk kell egy kis időt szomszédainknak. A dolgok feloldódnak” – mondta bizakodón.

Lviv polgármestere, Andrij Szadovij azonban nem hajlandó várni. „Lengyel barátainknak vissza kell térniük a valóságba. Az Önök gigantikus hozzájárulását Ukrajna győzelméhez megtagadja egy marginalizált emberekből álló csoport, amely blokkolja a humanitárius szállítmányokat egy olyan országba, amely második éve védi függetlenségét és Európa biztonságát. Van-e Lengyelországnak bátorsága, politikai akarata és civil eszközei ahhoz, hogy véget vessen Ukrajna szégyenletes blokádjának? Az ár túl magas” – háborogott.

Maciej Wronski, a Lengyel Szállítási és Logisztikai Szövetség elnöke kiegyensúlyozott álláspontot képvisel. „Megértjük a tiltakozókat. Tudjuk, hogy a probléma létezik, nem lehet a szőnyeg alá söpörni. Más kérdés a tiltakozás időzítése és formája. Ezt meg lehet vitatni” – mondta az RMF FM rádióállomásnak.

Zárva a határ

A lengyeleknek egészen konkrét követeléseik vannak, amelyeket Kijev nem akar komolyan venni. Legalábbis azt akarják, hogy az ukrán fuvarozókat fosszák meg az EU-n keresztüli árutranzitra vonatkozó kiváltságoktól, az európaiak pedig külön sorban álljanak a határon.

Olekszij Jakubin ukrán politikai elemző egy interjúban emlékeztetett arra, hogy Kijev és a Nyugat kapcsolatai aszimmetrikusak. „Partnerek vagyunk, nem szövetségesek. Az EU és a NATO országai addig működnek velünk együtt, amíg ez számukra nyereséges. Különösen emiatt senki sem ad garanciákat, különösen a biztonság terén. Ez már korábban is így volt, de most különösen érezhető” – magyarázta.

Dmytro Spivak kijevi politikai elemző megjegyezte, hogy a blokádból eredő közvetett veszteségek elérhetik az egymilliárd eurót. „Még ha az utat azonnal meg is nyitják, a pénzt nem fogják visszakapni. Ugyanakkor az Egyesült Királyság csak 400 millió eurót ígért, hogy megoldjuk a nyugdíjak kifizetésének problémáját” – jegyezte meg a szakértő.

Denisz Deniszov, az orosz kormány alá tartozó Pénzügyi Egyetem szakértője úgy véli, hogy Kijev a saját kapzsiságáért fizetett. „Az EU tulajdonképpen egyenlővé tette az ukrán kamionosokat az európai kamionosokkal. És elkezdték lenyomni az árakat, hogy elfoglalják a piacot. Ez természetesen nem tetszett a lengyeleknek, akiket az EU fő fuvarozóinak tartanak” – mutatott rá a RIA Novosztyival folytatott beszélgetésben.
Szerinte a kérdést az Európai Bizottság szintjén kell majd megoldani. Ez azonban sok időt vesz igénybe, és Kijevnek nagy veszteségeket fog okozni.

Írta a Magyar Hírlap