Időtlen elixír az öregedés ellen

Farkas Dániel
2023. november 21. kedd. 16:40
Frissítve: 2023. november 21. 17:26

A több ezer éves gyökerekkel rendelkező jóga gyakorlása a testi és lelki fiatalságot keresők mentsvárává vált az évek során. A jóga varázsa abban rejlik, hogy képes minden gyakorló számára megadni azt, amire leginkább szüksége van kortól és nemtől függetlenül.

Sokan egyszerűen csak mozgásformaként fogják fel és a testmozgás öröméért, a mobilitásuk fejlesztéséért gyakorolják, mások a lelki megnyugvást találják meg a mozdulatokban vagy a légzéstechnikákban (pranayama), megint mások pedig a teljes életmódot és világnézetet magukévá teszik és eszerint élik az életüket.

Az idősebb korosztály számára napjainkra a wellness holisztikus megközelítésévé vált, mely egyesíti a fizikai aktivitást, a tudatosságot és a lelki jólétet. Ezek együttesen pedig be kell látni, elengedhetetlenek az egészség megőrzéséhez és a hosszú, teljes élethez.

A következőben az öt legfontosabb szempontból tekintheti meg miért és hogyan is segíthet a jóga megőrizni egészségét és fiatalságát:

1. Rugalmasság és mobilitás:

Amikor jógáról van szó, talán először mindenkinek a nyújtó és lazító mozdulatok jutnak eszébe. A finom nyújtások, mozdulatok elképesztő hatékonysággal bírnak a mozgékonyság, rugalmasság és az ízületek mobilitásának megőrzésében, mely idősebb korban kulcsfontosságú lehet. A jóga-flow-nak is nevezett mozdulatsorok gyakorlatilag a pózok összefűzéséből állnak és egyfajta áramlást, folyamatosságot teremtenek a mozgásban, amely fantasztikus hatással van a teljes testre és az idegrendszerre egyaránt. Jógával megelőzhető vagy visszafordítható az ízületek merevsége, fenntartható vagy visszanyerhető a mozgékonyság, mely egyenes út lehet az aktív életmód megőrzéséhez, visszaszerzéséhez.

A jóga varázsa abban rejlik, hogy képes minden gyakorló számára megadni azt, amire szüksége van, kortól és nemtől függetlenül. Tevepóz - Ustrászana

A jóga varázsa abban rejlik, hogy képes minden gyakorló számára megadni azt, amire szüksége van, kortól és nemtől függetlenül *

Fotó: NorthFoto – Ã Ross Parry / SWNS Group / rossparry.co.uk Ian Hinchliffe

2. Erősítés:

A gyakori tévhittel ellentétben a jóga nem csak a nyújtásról és rugalmasságról szól, hanem kiváló erőfejlesztő is. Sok esetben még a test egyik pontján lévő izmokat nyújtjuk addig egy más területen lévő izmokat feszítünk. Számos esetben az asanák (pózok), olyan izmokat is bevonnak, amelyeket egyébként kevésbé használ az ember, ezzel nem csak az általános erőnlét és izomtömeg megőrzéséhez járul hozzá, hanem elősegíti a jobb testtartást is.

3. Stresszcsökkentés és mentális tisztaság:

Az évek múlásával a stressz nemkívánatos kísérővé válik az ember életében. Az stressz számos, mára már jól ismert negatív élettani hatással jár, felelős különböző betegségek kialakulásáért. A belső feszültség által felborul a testben lévő egyensúly, mely hosszú távon bizonyítottan káros. A jóga, amelynek középpontjában a szabályozott légzés és a „befelé figyelés” áll, komoly segítséget nyújthat a stressz csökkentésében. A gyakorlatok meditatív vonatkozásai hozzájárulnak a mentális tisztasághoz, segítik a stressz kezelését és elősegítik a nyugodt és kiegyensúlyozott lelkiállapotot, ezáltal segít egyensúlyt teremteni a test és a lélek közt, mely a holisztikus szemlélet szerint a hosszú, egészséges élet alapvetése.

Jógával megelőzhetö vagy visszafordítható az ízületek merevsége, fenntartható vagy visszanyerhető a mozgékonység, mely egyenes út lehet az aktív életmód megőrzéséhez, visszaszerzéséhez

Jógával megelőzhetö vagy visszafordítható az ízületek merevsége, fenntartható vagy visszanyerhető a mozgékonység, mely egyenes út lehet az aktív életmód megőrzéséhez, visszaszerzéséhez *

Fotó: NorthFoto – Ã Ross Parry / SWNS Group / rossparry.co.uk Ian Hinchliffe

4. Jobb egyensúly és stabilitás:

Az idő előrehaladtával az egyensúly és stabilitás érzet változik, többek között az idegrendszerben lezajló változások és a középfülben lévő folyadékszint csökkenése miatt. Az idősek egyik komoly aggodalma az eleséstől való félelem, egyensúlyzavarok. A jóga az egyensúlyt és stabilitást fokozó pózok gyakorlásával segíthet ezen. A törzsizmok erősítése tudatos mozdulatokkal párosulva csökkenti a balesetek valószínűségét, és visszaadja a magabiztosságot a napi tevékenységekhez.

5. Fokozott érzelmi jólét:

A jóga egy holisztikus gyakorlat, amely túlmutat a fizikai szférán, a rendszeres gyakorló idővel az érzelmi jólétet és magabiztosságot is megtapasztalhatja általa. A jóga által megerősített testi-lelki kapcsolat hozzájárul a pozitív életszemlélet megtartásához, esetlegesen újra megtalálásához, enyhíti a szorongás és a depresszió tüneteit. Az öregedéssel járó kihívásokkal szembesülő emberek számára ez az érzelmi stabilitás felbecsülhetetlen értékűvé tud válni.

Összegezve tehát a jóga számos jótékony egészségügyi és mentális hatással bír, melyek minden gyakorló számára elérhetőek. Ezek megtapasztalásához már elég lehet egy héten néhány alkalommal – akár csak pár percre is – kigurítani a matracot. Kezdetben érdemes lehet tapasztalt oktató útmutatásával hozzálátni a gyakorláshoz. Namaste!

A gyakori tévhittel ellentétben a jóga nem csak a nyujtásról és rugalmasságról szól, hanem kiváló erőfejlesztő is

A gyakori tévhittel ellentétben a jóga nem csak a nyujtásról és rugalmasságról szól, hanem kiváló erőfejlesztő is

Fotó: NorthFoto – Ã Ross Parry / SWNS Group / rossparry.co.uk Ian Hinchliffe

* Az idős hölgy a képeken Betty Marshall, aki bár 85 éves még mindig jógázik. Egy hétgyermekes dédnagymama, 85 évesen még mindig hajlékony és egészséges, köszönhetően a jógának. Betty több mint 40 éve gyakorolja a pózokat és állítja, hogy ez a mozgás és életforma változtatta meg az életét, fittebbé, rugalmasabbé és koncentráltabbá tette őt. Hosszú időn át órákat is tartott, tudását használta szklerózis multiplexben szenvedők segítségére és sztrókból felépülők kezelésére is.

A szerző Indiában végzett jógaoktató/személyi edző

A jóga gyakorlásának egyik legfontosabb aspektusa a tesi-lelki egyensúly megteremtése és fenntartása

A jóga gyakorlásának egyik legfontosabb aspektusa a tesi-lelki egyensúly megteremtése és fenntartása
Instagram: firmi888 / firmisyogajourney

Fotó: Kaszás Evelin Photo

Írta a Magyar Hírlap