Ezek a gyógyszerek váltanak ki allergiát gyermekeknél

Mellékhatások tekintetében kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét!

„Allergiás reakciót a szájon át szedett, injekció formájában kapott vagy a bőrre felvitt gyógyszerek egyaránt okozhatnak, az adott hatóanyaggal szembeni túlérzékenységi reakció azonban számtalan tényező együtthatásától (a gyógyszer vegyi összetétele, a gyermek életkora, genetikai állománya, vírusfertőzések stb.) függ. Gyógyszerallergia esetén a gyermek szervezete a bevitt hatóanyagot tévesen káros anyagként azonosítja, amire heves reakcióval válaszol, és speciális ellenanyag-termelésbe kezd” – mondja Balogh Ádám.

Melyek a gyógyszerallergia tünetei?

A gyógyszerekre adott allergiás reakciók az enyhétől az életveszélyesig terjednek, és a következő tünetekkel járhatnak:

  • bőrtünetek (csalánkiütés, bőrkiütés vagy viszketés)
  • az ajkak, a száj és a torok duzzanata
  • szem körüli viszketés
  • légzési nehézség, zihálás
  • köhögés
  • hányinger vagy hányás
  • hasi fájdalom
  • hasmenés

A reakciók egy része közvetlenül a gyógyszer bevétele után, míg mások néhány nappal (általában több mint 72 órával) a kezelés után jelentkeznek Nagyon ritkán életet veszélyeztető állapot, ún. anafilaxia is kialakulhat, ami gégeödémával, hirtelen vérnyomáseséssel, sípoló légzéssel, fulladással, valamint eszméletvesztéssel járhat, és azonnali orvosi beavatkozást tesz szükségessé” – figyelmeztet Balogh doktor.

Milyen gyógyszerek váltanak ki allergiát gyermekeknél?

Számos gyógyszer okozhat allergiás reakciókat a gyermekeknél, a leggyakoribb hatóanyagok és készítmények a következők:

  • penicillin
  • szulfonamidokat tartalmazó antibiotikumok
  • barbiturátok
  • görcsroham elleni gyógyszerek
  • inzulin
  • aszpirin, ibuprofen és más nem szteroid gyulladáscsökkentő szerek (NSAID-ok)
  • kemoterápiás gyógyszerek
  • védőoltások

Fontos megjegyezni, hogy ha a gyermeknek már más allergiája is van, vagy a családjában előfordult allergiás megbetegedés, akkor bizonyos gyógyszeralapanyagok (pl. segédanyagok, színezékek, tartósítószerek) is kiválthatnak allergiás reakciót nála.

Mi a teendő, ha gyermekénél gyógyszerallergia jelentkezik?

A valódi gyógyszerallergiák viszonylag ritkák a gyermekek körében. Az önbevalláson alapuló gyermekeket érintő gyógyszerallergiák gyakorisága szakirodalmi adatok alapján 3–17 százalék között mozoghat, ám a gyanúsnak ítélt estek 4 százalékában igazolódik csak be a diagnosztikus vizsgálatokat követően a gyógyszerallergia ténye. Ha azt észleljük, hogy gyermeknél a fent felsorolt tünetek bármelyike jelentkezik, legfontosabb az akut panaszok kezelése. Enyhe tünetek estén, a kiütések és viszketések enyhítésére hatékony segítség lehet a hideg borogatás és antihisztamin szer alkalmazása is. Súlyos anafilaxiás reakció esetén adrenalininjekció beadására is szükség lehet. A továbbiakban érdemes elkerülni az adott hatóanyagot, és célszerű gyermekallergológushoz fordulni.

A szakember a kórelőzmény pontos felderítését követően speciális teszt elvégzését javasolhatja, ami gyógyszerallergia esetén egy laboratóriumi vizsgálati módszerrel, az ún. limfocita-transzformációs teszttel (LTT) történik. A vizsgálathoz vérvétel szükséges, és magunkkal kell vinni a vizsgálni kívánt gyógyszert is. A szakember emellett abban is segítségünkre lesz, hogy a tünetek súlyossága alapján milyen gyógyszerrel helyettesítsük az elhagyott készítményt.

„Amennyiben gyógyszerallergia áll fenn gyermekénél, a legfontosabb a tüneteket kiváltó gyógyszerek elkerülése. Emellett ne felejtsük el tájékoztatni gyermek kezelőorvosait az allergia tényéről (pl. fogászati kezelések vagy műtétek kapcsán)! Súlyos gyógyszerallergia esetén pedig célszerű, ha a gyermek is mindig magánál hord valamilyen jelzést, ami gyógyszerallergiáját jelzi (pl. karkötő, kártya)” – tanácsolja Balogh Ádám

Írta a Magyar Hírlap