A világ leendő legnagyobb robotja repülőtereken dolgozhat

Az Avinxt cég a Norse Atlantic Airways légitársasággal együttműködésben létrehozza azt a robotot, ami a repülőgépek tisztításában, ellenőrzésében és karbantartásában segít majd, hogy csökkentse az ilyen jellegű feladatokra fordított idő, költségek és emberi munkaerő mennyiségét. A gép mesterséges intelligencia alkalmazásával, hatalmas robotkarokkal fogja a reptéren parkoló repülőgépeket kezelni, az Avinxt elmondása szerint sokkal gyorsabban és környezetbarátabb módon, mint eddig.

Avinxt robotizált rendszere, ami elsőként Oslóban teljesít majd szolgálatot. A motormosás tisztább üzemanyag-égetéshez vezet, növelve a teljesítményt és a fogyasztást

Avinxt robotizált rendszere, ami elsőként Oslóban teljesít majd szolgálatot. A motormosás tisztább üzemanyag-égetéshez vezet, növelve a teljesítményt és a fogyasztást

Fotó: avinxt.no/features/engine-wash

A robotról egyelőre nem lehet sokat tudni és a specifikációkról sem árultak el részleteket, de a tervek szerint ez lesz a világ legnagyobb robotja és a Siemens, valamint a Canrig robotikai cég is támogatja a fejlesztését. A rendszer több egységből épül fel, amelyekhez egy-egy robotkar tartozik: ezekkel a karokkal végzik a jégtelenítés, a jármű mosásának és ellenőrzésének feladatát. A hó és jég eltávolítása mellett a repülőgép törzsének és hajtóművének tisztításával és a teljes gép alapos átvizsgálásával segíti a robot a reptéri munkákat, aminek köszönhetően sokkal rövidebb ideig tarthatnak ezek a folyamatok és potenciális a fogyasztás néhány százalékos redukálását is eredményezheti a járművek megfelelő állapotának biztosítása. Az Avinxt ezenfelül a tisztításhoz használt vegyszerek helyben történő összegyűjtését és újrahasznosítását is tervezi, amit egy, a repülőtéren felépített létesítményben valósítanak meg. Ilyen módon az összes elhasznált víz és a vegyszerek körülbelül 80%-át tudják majd újra alkalmazni.

A robotizált rendszer egyes részeit az elmúlt években már tesztelték, de a teljes méretű verzió készítése 2024-ben kezdődik majd. Először az Oslói Repülőtéren fogják szolgálatba állítani a robotot, ahol az üzemeltetést a Widerøe Ground Handling végzi. Később más repülőtereken is megjelenhet a rendszer, amivel a légitársaságok személyszállító mellett kisebb méretű privát gépeket vagy akár katonai repülőgépeket is kezelhetnek.

Írta a Magyar Hírlap